Naar een museum…

In de kerstvakantie waren we naar museum De Pont in Tilburg om een tentoonstelling te bekijken van Callum Innes, een Schotse kunstenaar, “I’ll close my eyes”.              OLYMPUS DIGITAL CAMERA                                                                               De folder vertelt dat het gaat om “een ruim overzicht met series schilderijen, aquarellen en werken op oliepapier, vanaf eind jaren tachtig tot nu toe. Nieuw zijn de vijf muurschilderingen die Innes op verzoek van De Pont heeft gemaakt”. Op de voorkant is de kunstenaar te zien terwijl hij een muurschildering maakt. Ook is er een uitgebreide video waarin Innes uitlegt wat hij doet, hoe en waarom en dat is wel meer verhelderend. Je gaat beter en meer betrokken kijken en navenant meer ervaren. Innes stelt “je kunt de dingen voelen met je ogen. De observatie staat veel dichter bij de gedachte dan de woorden”. Ik ben geen kunstkenner, maar gewoon een kijker en kan genieten van het kijken naar kleur en kleurvlakken. Het brengt inderdaad wat teweeg zonder dat ik dat zo benoemen kan.                                   2017-01-05-tilburg-dsc_4924_19202017-01-05-tilburg-dsc_4921_1920                                                              Dit zijn een paar grote schilderijen, in zwart, wit en grijstinten. Soms lijkt het stof van Oakshott, met rafels aan de rand, maar toch ook weer niet. Stof is als materiaal anders. Er zijn ook schilderijen met blauw en violet en een serie wat kleinere schilderijen met oranje.2017-01-05-tilburg-dsc_4911_1920                                                               Die trekken me verschrikkelijk aan en Peter heeft foto’s voor me gemaakt. Die oranje kleur prikkelt me nu ik bezig ben met een quilt waarin die kleur zo prominent aanwezig is. Die kleur dwingt, verrast, laat je reageren. Het voegt zich moeilijk en daagt uit. 2017-01-05-tilburg-dsc_4910_1920                                                             Zo naast elkaar lijken het wel quiltblokken. Gisteren kreeg ik de nieuwsbrief van het Modern Quilt Guild en al kijkend bij #showusyourmqg zag ik bij jenpipp een quiltje met oranje blokken, naast wat grijze en zwarte, aan twee kanten gekaderd met witte stof…. dat is toch grappig en opmerkelijk. Ik weet niet hoe je een foto van instagram of een ander blog in mijn blogje kunt zetten en of dat überhaupt mag van de eigenaar van de foto, maar misschien kun je het makkelijk vinden via google. De tentoonstelling van Innes’ werk is nog tot 26 februari te zien.

Bij de uitgang van het museum lag een boekje over het Mondriaan jaar en 100 jaar De Stijl. Dat is praktisch en heel overzichtelijk.                                                              OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA        Er zijn tal van activiteiten georganiseerd in heel het land en dat is per maand en provincie goed te vinden zo. Het boekje is vast wel bij musea en vvv’s te krijgen voor belangstellenden. Ik heb er in zitten neuzen en al een paar aangestreept. Ook over kleur.OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA      Op de website van Eliasson heb ik een kijkje genomen en dat beloofd wat! Dit jaar een bezoekje naar Amersfoort plannen dus. Maar van 20 mei tot 17 september zie ik ook een mooie tentoonstelling aankomen in het Kroller- Muller, “Arp: the poetry of forms” en de foto’s die bij de aankondiging staan zijn mooi! Wow, dat komt…. wat in het vat zit verzuurt niet. Nu ben ik thuis nog even bezig met m’n oranje quilt. De randen, waarvan de nine patch blokken verkeerd waren, zijn losgemaakt. Een kwartslag gedraaid en opnieuw in elkaar gezet. Ze kunnen weer aan het middenstuk genaaid en om ze te passen leg ik het geheel even op de grond.                                                          OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA    Juun bedenkt zich niet en gaat er pontificaal midden op liggen. Kijk haar ogen glimmen! “Lekker veel aandacht krijg ik zo”, lijkt ze te denken, terwijl ik er steeds omheen loop te prutsen en te bukken om te passen en te meten…. de rakker! Echt boos op haar worden kan ik niet, ze had de afgelopen dagen een zere achterpoot en dat gaat nu gelukkig een stuk beter. En met de randen komt het vast wel goed.

Geef een reactie

