Stapeltjes

In de kerstvakantie bedacht ik dat ik een oude grote boekenkast beter in gebruik kon nemen dan dat deze zo in onderdelen gewoon in de weg bleef staan op de zolderverdieping. Eigenlijk een mooie kast om al m’n quiltspullen in te doen en zo was ik een dagje in de weer om het kleine kamertje te reorganiseren, de kast te plaatsen en de spullen er in te doen. Wat een goed idee! Maar wat kwam ik ineens veel “verrassingen” tegen! Leuk, maar ook wel iets onrustbarend…. zoveel dingetjes waaraan ik was begonnen, pakketjes met plannetjes…. een stapeltje Ufo’s eigenlijk. Daar was op dat moment niet veel aan te veranderen, want er kwamen gasten en in de vakantie was er van alles om te doen. Maar de stapeltjes zijn niet terug in de kast gestopt en niet verdwenen. Begin januari las ik op de weblog pomegranateandchintz.wordpress.com over 17 Ufo’s in 2017 en dat is interessant. Eigenlijk is het wel een goed idee om dat stapeltje te lijf te gaan met een PLAN. Niet zomaar een plan, maar een plan dat werkt en de inschatting is dat dit idee van Meredith zou kunnen werken. Je kiest 17 werkjes uit je weggestopte spul en beslist dat je daar het komend jaar een tijdje mee bezig gaat. Het hoeft niet af, maar je neemt het in handen en bedenkt wat ermee te gaan doen en hoe. Eerst dacht ik nog niet 17 werkjes te hebben, maar dat valt tegen. Dat je opzoekt welke werkjes in aanmerking komen en die apart legt is al een goed begin!  OLYMPUS DIGITAL CAMERA                                                            Deze quilt ligt er al een tijdje. Een paar banen van het doorquilten waren niet mooi gelukt en daar stagneerde de boel. Wat jammer toch, maar ineens zie ik dat er wel een oplossing is.  Zoiets kan best aangepakt worden en daar hoeft een quilt in wording niet eeuwig voor op een stapeltje te liggen, zo spreek ik mezelf streng toe. Bij 17 werkjes, verdeeld over een jaar, is er voor elk werkje ± drie weken om mee bezig te zijn en dan kan er veel gebeuren. Misschien lukt het wel de banen uit te halen, opnieuw door te stikken, een bies erom en label eraan en het is gefixed.                         .OLYMPUS DIGITAL CAMERA                                                                Het borduurwerkje liep niet soepel….. het lijkt erop dat ik met te dik garen werk en dat kan vast beter. Daar ga ik me ook drie weken over buigenOLYMPUS DIGITAL CAMERA                                                                De quilt met de vogelhuisjes is om onduidelijke reden blijven liggen. OLYMPUS DIGITAL CAMERA                                                                Bij het quiltje met de viooltjes ging het doorquilten niet goed, ook niet na uithalen en opnieuw beginnen. Toch eens kijken hoe dit op te lossen isOLYMPUS DIGITAL CAMERA                                                           Hier zou ik een klein tasje van maken, maar omdat ik zo tegen het innaaien van de rits opzie…. juist ja, dat kan ik ook wel eens in drie weken proberen.OLYMPUS DIGITAL CAMERA                                                                De Camelot uit de Quiltmania ligt er nog. Twaalf cirkels gemaakt, nog vier te gaan. Eigenlijk vind ik dit leuk om te doen, maar het is moeilijk en vraagt daardoor geduld en concentratie. Daarbij is het van traditionele quiltstoffen gemaakt en hoewel ik die mooi vind had ik er net even genoeg van afgelopen zomer en wilde ik even “wat moderns”OLYMPUS DIGITAL CAMERA                                                                Met dat “moderns” ben ik gelukkig wel mooi aan de gang. De New York Beauty delen ben ik vorig jaar bijeen gaan zoeken en op een andere manier gaan verwerken. Een goed idee en dat werk heb ik geregeld in handen om kleine stapjes verder te gaan.OLYMPUS DIGITAL CAMERA                                                              Nu ben ik bij de op een na laatste rand aangekomen, maar die zit iets verkeerd. Er wordt hard aan gewerkt om dat te verbeteren.                                                   OLYMPUS DIGITAL CAMERA                                                             Het is dan wel gelukt om het kerstbomenquiltje af te maken voor kerst, maar de Twelve days for Christmas is helaas blijven liggen. Tja, ik kan niet kiezen met welk patroon ik de rand zal doorquilten en dan stokt het proces om tenslotte tot stilstand te komen…OLYMPUS DIGITAL CAMERA                                                             De sterretjes, allemaal verschillend, allemaal met de hand in elkaar gezet en het geheel is bijna af. De ondergrond langs de randen moet nog en dan een randstof er omheen…OLYMPUS DIGITAL CAMERA     OLYMPUS DIGITAL CAMERA                                                      Een grote tas vraagt nog om afwerking, een quiltje met Bowties, bloemen en waaiers kan nog verder doorgequilt, het rolkussen van Hidde vraagt nog om een rits…. Ja, ja, die 17 Ufo’s in 2017 is een heel goed idee voor mij.

De Splendid sampler bom volg ik ook al vanaf het begin en download de blokken zonder ze overigens allemaal te maken. De blokken die ik echt leuk vind maak ik wel en dat worden dan kussens of een placemat of zo. Vanmorgen klikte ik voor de post met blok 99, ontworpen door Kimberly Einmo, en daar lees ik een stimulerend zinnetje wat hier wel heel toepasselijk is: “Progress, not perfection. Five to ten minutes of stitching a day will allow you to accomplish far more than you could imagine, plus it is a great way to feed your creative soul admits your hectic schedule!” Dat kan ik alleen maar beamen. Door elke dag even iets op te pakken en wat te naaien krijg ik wel af en toe iets af….. en doe ik weer ideetjes op….                                                   OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA                                                                Zo bleef er stof over van de tas in een mooie blauwe kleur en zie ik bij Pat Sloan een nieuwe bom waarbij die kleur gebruikt wordt. Dat is leuk en de blokken zijn niet zo bewerkelijk. Toch geprobeerd en in een middag klaar, maar ik weet nog niet of het de hele quilt gaat worden van de Children’s library. De blokken heb ik op de muur in m’n werkhoekje gehangen en daar hangt een klein blokje onder in toevallig dezelfde kleurtint. Het kan zijn dat ik die erbij ga gebruiken als het me lukt die in dezelfde maat te krijgen.OLYMPUS DIGITAL CAMERA                                                                               Ook het breien gaat goed en in  het boekje van de handwerkbeurs zie ik een patroontje dat me er toe aanzet nog een muts te gaan breien.  OLYMPUS DIGITAL CAMERA                                                             Het is al zover dat ik kan gaan minderen en komt deze nog af voordat de winter weer voorbij is. Van weeromstuit is het blogje nu wel erg lang geworden.

2 gedachten over “Stapeltjes

  1. Als ik naar je violenquiltje kijk, lijkt het alsof de banen rondom wat te ruim zijn. Door het paperpiecen en appliqueren kan het zijn dat het midden toch al iets kleiner was dan het volgens berekening zou moeten zijn. Toch nog een keer uithalen?

    • Wat fijn dat je mee kijkt en denkt, bedankt. Ik zal het gaan nameten en goed bekijken. Uithalen wordt het zeker, want zo bevalt het me niet om naar te kijken. Wordt vervolgd dus.

Plaats een reactie