Breiwerk in een museum

He, wat gaat de tijd soms toch snel. Zo lang al niet iets op het weblog gezet terwijl er best wel wat gemaakt wordt of gezien is. Nu ik begonnen ben de foto’s op te laden zie ik een foto van eind vorig jaar van een linnen tasje                       OLYMPUS DIGITAL CAMERA                                                                      gemaakt in het museum in Eelde, omdat de tekst zo aardig was: “hoop verzamelen om bergen te kunnen verzetten”, maar die had ik eigenlijk wel kunnen kopen nu de plastic tasjes taboe zijn. Terecht overigens. Gelukkig heb ik een paar zelfgemaakte tassen, die prettig zijn in gebruik en bovendien zwerven er meestal wel een paar linnen tasjes in m’n fietstassen.

Nu allerlei foto’s m’n oog passeren en over museumbezoek gesproken…. toen DH naar Leeuwarden moest voor z’n werk stelde hij voor een dagje mee te gaan. “Kun je wat rondkijken en rijden we samen heen- en terug, veel gezelliger dan alleen zo’n eind.” Goed idee! In het Fries museum is net een tentoonstelling over breien en die wilde ik wel bekijken. Wow, breiwerk in een museum…                                                                     OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA  Een start gemaakt in het cafe van het museum op de begane grond. Mmmm Oranjekoek, dat is lang geleden, en dan verder naar de tweede verdieping voor de tentoonstelling.OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA                       In het trappenhuis was de verlichting al versierd met breiwerk. Je had mee kunnen doen aan een wedstrijd door een bijzondere muts te breien en in te sturen en er waren al tal van breisels ingestuurd en aan de lampen opgehangen om te bewonderen. Eenmaal binnen keek ik helemaal m’n ogen uit. In vitrinekastjes werd een beeld gegeven van breien door de eeuwen heen en daar zag ik de heel oude gebreide handschoen, die bij archeologisch onderzoek in Groningen tevoorschijn was gekomen, ineens liggen. Wat mooi en boeiend! Dat zoiets uit “vijftienhonderd-nog-wat” zo goed bewaard is gebleven.OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA                                                            Maar ook prachtige kralentasjes en een Friese vrouwenmuts, horend bij de klederdracht, en waarvan ik altijd gedacht heb dat ze van kant waren. Niet te geloven, hoe mooi en fijn gebreid zijn deze dingen. En uit mijn geboortejaar ook een vitrinekastje….. dat is even schrikken, ik krijg ter plekke bijna weer last van kriebel… met gebreide baby- en kinderkleertjes. Wat herinner ik me de gebreide jurkjes, vestjes, truien, maar ook maillots helaas nog goed. Dochter plaagde me onlangs nog eens door een kaart te sturen met een meisje volkomen ingepakt in gebreide kleding en de titel er boven “Mama vindt breien keitof”. (slik) Toch wel fijn dat dat nu anders is! Het hele breien heeft een ontwikkeling doorgemaakt. Niet alleen wat betreft het doel, maar ook wat betreft het materiaal. Het wordt allemaal getoond op een heel aardige manier: sokken op konijnen, sjaals over koeien, mutsen op bollen hangend in een boom…                                                                                                    OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA gOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA                                                                      Gebreide poppetjes van bekende figuren, “bekende” truien, vogelhuisjes van gesponnen haar en tal van kunstobjecten gemaakt van wol of andersoortig garen of met breitechniek.

Tsonge, ik keek m’n ogen uit. Er was een mogelijkheid om zelf te breien in een ruimte waar instructiefilmpjes op de muur geprojecteerd werden en materiaal (als breipennen, schaar, verschillende garens) aanwezig was om deze te volgen en uit te proberen.                         Wat een kans om met heel verschillend materiaal iets te maken. Dat heb ik maar es gedaan en er hangt een stukje breisel van mij bij de anderen aan de wand, bovenaan in het midden van de foto.                                                                         OLYMPUS DIGITAL CAMERA                                                                               Voor zolang als het duurt natuurlijk. De tentoonstelling over breien loopt nog tot 28 augustus en er zijn workshops bij de tentoonstelling georganiseerd.  Er is ook weer een andere wedstrijd om aan mee te doen. Het museum is zeker een bezoekje waard.                                                     Maar hoe gaat het ondertussen met mijn handwerkplannetjes? Nou… het borduren van de “Twelve days of Christmas” is precies op Driekoningen af gekomen. Vervolgens heb ik de losse, geborduurde “dagen/ coupletten” ingekaderd in een linnen ruitjesstof en dat weer omlijst door een quiltstofje uit de Rouennerie-serie.

2016 - 03 - maart - DSC_3082 - crop                                                                         Nu is het gedubbeld en kan het doorquilten beginnen, om daarna afgewerkt te worden als wandkleedje voor kerstmis 2016. Geen haast dus…

Met het quiltje voor Maarten ben ik flink aan de slag gegaan. Het quilten zou ik helemaal met de machine doen, maar dat lukte niet zo goed. Er zou een quiltpatroon gemaakt gaan worden met steeds bochten en dat kan ik niet goed. Ach, daarom niet getreurd. Het patroon heb ik nu met de hand gequilt.            2016 - 03 - maart - DSC_3078 - crop2016 - 03 - maart - DSC_3079 - crop                                                                De quilt is af, de foto’s zijn van de bovenkant en onderkant. Het patroon komt uit het boek van Hanne Vibeke de Koning- Stapel over quilts op de naaimachine en op zich is de uitleg goed te volgen, maar ik ben gewoon niet zo handig met mijn machine. Op dat punt zou ik zeker wel een cursusje kunnen gebruiken, maar eens op zoek dus.

Geef een reactie

