Kerst in oktober

Het is in oktober voluit herfst. Door het mooie weer en het begin van de wintertijd zijn we vroeg op pad gegaan om van alle kleur te genietenOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERATsjongejonge wat mooi geel zijn de populieren en ook de fluweelboom kleurt geweldig tussen nog allerlei groen. Onderweg zijn zoveel paddestoelen te zien! Hele groepen vliegenzwammen bij een rij berken en een een oude boom wordt belaagt door een zwam                                                     OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA                                                                Maar ondertussen ben ik met het handwerken wel aardig in de kerstsfeer beland. Begin van de maand was er de quiltweek op Morgenrood. Elk jaar komt een groep quilters daar bijeen voor een cursus en gaan we lekker hele dagen aan de gang. Nu was het thema “kerst” en kwamen alle kerstlapjes te voorschijn om een quiltje, boomhangertjes, servetten in de vorm van een boom, mandjes enz. te maken. De tweede dag hingen er al tal van gemaakte dingen aan de wand                                                       OLYMPUS DIGITAL CAMERA                                                                 Er werd hard gewerkt en overleg gevoerd                                                                          OLYMPUS DIGITAL CAMERA                                                                en in een pauze ging ik nog even door om iets af te maken ….                                  Hilda 723                                                                Ineens helemaal alleen en stil om me heen, maar dat merk je gek genoeg niet als je ingespannen bezig bent. Corrie heeft de foto gemaakt en naar me toegestuurd, bedankt! Naast een mandje, een paar boomornamentjes en een vogeltje voor in de boom heb ik een klein winterquiltje gemaakt. Aan het einde van de week was de prikwand toch aardig vol geworden. Het kussen van Wineke staat tegen de kast aan.                                                            OLYMPUS DIGITAL CAMERA                                                             En mijn quiltje hangt, eenmaal weer thuisgekomen, nu voorlopig te pronken boven een kastje met nog dingetjes van de afgelopen zomervakantie.                                    OLYMPUS DIGITAL CAMERA                                                                    Het was een gezellige week met een goede kerstsfeer. Helemaal geen gek idee eigenlijk om dat wat voort te zetten. En surfend op het net zie ik bij een blog van Annelies (via de blogrol van het quiltersgilde) een kerstborduurproject  “Twelve days of Christmas”. Wat leuk! Dat lied met een verhaal vind ik eigenlijk al lang heel leuk en ik heb ook eens overwogen van de coupletten twaalf kleine quiltjes te maken. Er is zo’n boekje van het lied, geïllustreerd met twaalf quiltjes. Maar nu er zomaar een mooi borduurpatroon wordt aangeboden kan ik de verleiding niet weerstaan en ben ermee begonnen.                              OLYMPUS DIGITAL CAMERA                                                                                      De eerste dag heb ik gisteren af gekregen en de tweede dag is nu aan de beurt. Van de eerste vier dagen zijn al patroontjes te downloaden, zie plumstreetsamplers.typepad.com

Ondertussen ben ik in het najaar ook al begonnen met een kinderquilt. Hard aan gewerkt in september. De top is bijna af. De blokken zijn aan elkaar genaaid.                                                                                       OLYMPUS DIGITAL CAMERAOm de blokken heen komt een rand van driehoekjes. Het is wel zo mooi als de driehoeken een beetje precies zijn en daarom ben ik met paperpiecing driehoek-stroken aan het naaien. OLYMPUS DIGITAL CAMERA                                                             Pfff, twee stroken over de lengte (1.28m), waarvan er nu een af is, en twee over de breedte (1.02m). Nog even doorzetten dus, maar dan heb je ook wat. Als de stroken aan de top zitten kan, ik gaan dubbelen en quilten.  Dat naaien en borduren afwisselen bevalt me wel. Bij het een is het steeds hetzelfde en bij de ander is het steeds afwisselend en veel tellen. En elke dag ook even lekker wandelen met Juno door het herfstige bos of de Genneper parken voor ’t geval ik wat “verstof”.

 

Geef een reactie

