En verder met de sterren

De wichtelmannetjes zijn af. Het is een slinger geworden van zeven mannetjes en ze zetten allemaal hun beste beentje voor.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA                                                               Ondertussen had ik even niet opgelet welke beentje, zodat er vier links over rechts gaan en drie rechts over links, maar dat mag de pret niet drukken. Nu nog de krans van takken waar de mannetjes aan komen te hangen. Voorlopig hangen ze even aan haakjes waar feestslingers aan hingen bij verjaardagen, toen de kinderen klein waren.

De sterren worden langzaam meer en meer. Ik heb nu 34 hele sterren af en nog 4 in onderdelen liggen. Er gaan 28 sterren op de meter als ik ze neerleg in rijtjes afwisselend van drie en vier en met hexagonnen  er tussen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zo, zeg maar. Dan zou ik nog 18 hele sterren moeten maken voor een loper van 2 meter, maar ook een heel aantal halve sterren om een rechte rand te krijgen. Voor de zekerheid heb ik in de kast gekeken naar donkerblauwe stof en daar heb ik denk ik wel genoeg van.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Twee keer een halve meter en een fat quarter. Oef, dat ziet er op deze foto maar flets uit. De bovenste stof is dezelfde als die op de foto waar de sterren op liggen! In ’t echt hebben de donkerblauwen ongeveer dezelfde diepblauwe tint gelukkig.

Ik zag op een blog dat de hexagonnen ook opgebouwd kunnen worden uit drie mallen van de zespuntige ster. Daar is wat voor te zeggen, daar ga ik nog even over denken….

Of het nog gaat lukken met de kerstbomenquilt weet ik niet, want tussendoor ben ik begonnen om een kussenhoes te maken voor mijn oudste broer. Hij is ernstig ziek en een kussen kan hij goed gebruiken, maar z’n kussenhoes is een beetje zozo lala. De hoes wordt in z’n favoriete kleur: geel.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Het patroon van Waltzing Mathilda wat we onlangs kregen van Klazien Hoomans leek me wel wat voor hem. Hij heeft indertijd wiskunde gestudeerd, houdt van regelmatige patronen en bij Klazien haar patronen is zoiets te zien en komt dat eigenlijk terug. Even puzzelen hoe ik het geheel zo krijg dat het past over het ronde kussen van mijn broer. Het is handig dat we de mallen geplastificeerd en al kregen, klaar voor gebruik! Ik ben nu aan het doorpitten. Voor de smalle rand om de gele stiprand straks en de achterkant heb ik een donkergroen klein ruitje van dunrovenstof. Het is wel een royaal kussen, met een straal van 25 cm. maar dan heb je ook wat. Ik hoop dat het snel af komt en hij het mooi vindt.

Soms kijk ik op verschillende bloggen van medequilters en bij de zondagsteek zie ik dat er onlangs een borduurpatroon is verloot. Het is van een merklapje uit de Ariadne indertijd wat ik ook ooit borduurde. In een heel andere kleur

DSC06782OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De rode is van Jeanneke van de zondagsteek en de blauwe is van mij. De mijne is al ingelijst en ziet er daardoor strakker uit, maar de spiegeling van het glas zorgt voor een beetje verkleuring van de hertjes. M’n initialen, van mijn meisjesnaam zijn hzg, dus niet de afkorting van “Handwerken zonder grenzen” in dit geval. Grappig om te ontdekken!

Geef een reactie

