feestelijke tijden

Aan het eind van het jaar neemt de drukte hier hand over hand toe. Behalve Sinterklaas en kerst vieren we binnen het gezin ook een paar verjaardagen. Ik heb al weer een paar appeltaarten gebakken en lekker eten gemaakt. En één cadeau dat ik kreeg voor mijn verjaardag is een quiltboek. Een hele mooie van Yoko Saito.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA                                                                                  Er staan prachtige blokken in en ik ga daar vast een keer mee aan de gang, hoewel ik nog nooit een quilt met allemaal applicatieblokken heb gemaakt. Maar kijk nu

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA                                                                hoe toepasselijk, die puppy. En allemaal blokken om een alfabet te maken. Op de foto de “G” van giraffe, maar er is ook de “C” van cactus, of de “S” van slak en dat heel aantrekkelijk uitgevoerd. Toch beslist de moeite van het proberen waard als ik weer eens wat af heb.

Na de kerstquilts gezien te hebben bij de regiodag heb ik ondertussen ook m’n half afgemaakte kerstquilt van vorig jaar tevoorschijn gehaald. Die wil ik nu proberen af te maken, zodat die in de keuken kan hangen als afwisseling van het kippenquiltje. Te zijner tijd kan ik nog wel een paar leuke kleine quilts maken voor in de zomer en herfst, dan wisselt de quilt in de keuken per seizoen en dat lijkt me wel wat. Vooralsnog toekomstmuziek, want o, o, het valt niet mee om allerlei foutjes te verbeteren bij het kerstbomenquiltje!  Zucht, veel te snel en voortvarend willen zijn indertijd….  Nu moet ik eerst een plannetje verzinnen om oplossingen voor de foutjes te kunnen uitvoeren en niet steeds sneller willen dan ik kan.

Uit de bieb heb ik het leuke kerstboek gehaald van Dorthe Jollmann ter verhoging van de feestvreugde. Deze leen ik elk jaar wel een keer met kerst in zicht, en elke keer vind ik het weer mooi.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA                                                               Mooie patronen van engeltjes, kerstmannen, kerstbomen enz.,maar ook een slinger van wichtelmannetjes. Onweerstaanbaar deze keer, want het is leuk om al m’n rode stofjes eens te gebruiken en het patroon om die mannetjes te maken is niet moeilijk. De houten kralen die ik zou gaan gebruiken voor het hoofdje zijn te klein en daar heb ik ondertussen nieuwe, grotere voor gekocht. De zes wichtelmannetjes van mij zijn nu van verschillende rode stoffen en twee staan klaar om aan de slinger te kunnen rijgen. De handjes, in de vorm van kleine houten kralen zoals bij de voetjes, komen er dan aan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA                                                                                  Ze staan hier gezellig naast elkaar te leunen tegen de computer tot de andere vier af zijn. Voor de echte kerstboom, die we meestal pas vlak voor kerst gaan kopen, ben ik begonnen om nog een aantal kleine kerstsokjes te maken. Die kunnen in de boom hangen en daar kan dan wat snoep of chocola in gestopt worden. De stof heb ik al geknipt. Hoewel…. misschien is dat wel vragen om moeilijkheden met een puppy in huis. Ik herinner me van de andere honden dat in hun jeugd de boom af en toe voortijdig omging… de toentertijd gesneuvelde ballen vervingen we voor kunststof exemplaren, die ook al door de kamer hebben gestuiterd en daardoor weer een uitdaging vormden! Juist. Die sokjes hebben geen haast dus. Het is leuk om te maken, maar ze hoeven bij nader inzien niet dit jaar al af en in de boom. En alle sterren?

Dat komt ook wel, maar haastige spoed is zelden goed. En het is leuk om af en toe een ster te naaien, dan duurt het maar wat langer voordat het een loper is geworden. Het is op dit moment wel wat piekeren over de achtergrondstof. Welke kleur?  Donker of licht? Welke vorm? Hexagonnen of gewoon dezelfde ruiten als waaruit de sterren zijn opgebouwd?

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dat laatste is een punt van aandacht. Want zoveel kartonnen malletjes heb ik niet om ook alle achtergrondstof in een keer te verwerken tot ruiten tussen de sterren. Ik heb al ±200 malletjes in gebruik en nog ±50 om te gebruiken over. Het is een lastige maat en een gezoek om die maat te vinden. Als ik nu eerst de achtergrondstof kies en alvast een aantal sterren aan elkaar maak dan kan ik de malletjes daar uit halen en gebruiken voor de rest van de achtergrondstof. Maar ja, wat te kiezen? Misschien heb je wel gelijk Corrie, de donkere is wel mooi. Maar toch even wat mogelijkheden op een rij, dat is goed met foto’s te doen en handig om een keuze te maken. Suggesties zijn welkom.

 

7 thoughts on “feestelijke tijden

    • mmmm, m’n eerste rijtje is nog niet af…. Ik heb nog drie dikke kralen voor het hoofd van de mannetjes over als het rijtje klaar is en ook nog wel wat stof. De kleinere kralen zijn er wel genoeg alleen wat verschillend van kleur. Ik zal kijken of het lukt, maar ik kan het niet beloven.

  1. Hoi Hilda, de kleuren van de sterren komen het mooist tot hun recht met de donkere achtergrond! Wat ben je actief met al je werkjes zo zijn we goed van de straat!
    Groetjes Annie Cornelisse.

    • Haha, ik loop op dit moment nog wel aardig vaak “rondjes op straat” met de puppy, maar inderdaad, ik ben ook snel weer thuis bezig. Het maakt me gelukkig wat te prutsen met stof, naald en draad en hoewel ik veel en graag lees willen m’n handen ook wat te doen hebben. En er is zo veel leuks om te maken! Bedankt voor je advies!

  2. Hoi, hoi, Hilda, Fijne verjaardag geweest dus, al weet ik niet precies de datum, nog van Harte ! Wat een leuke wichelmannetjes heb je onderhanden ! Goed idee om restjes te verwerken !
    Het patroon van de eerste foto met die hexagonnen tussen de sterren op de donkere achtergrond, hoe ziet dat eruit ? Succes met je kerstbomen; echt wel de moeite van het afmaken waard. ( moet ik nodig zeggen ) 😉 !! Groetjes, Corrie.

    • Goed dat je het zegt Corrie, de kerstboompjes moeten nog wat beter in ’t gareel! Eigenlijk heb ik wel zin om ’s avonds bij de tv de boompjes door te pitten. Kan ik nu ook even weer vragen hoe het gaat met je project? Lukt het met de verschillende rekstoffen? Heb je al een paar blokken aan elkaar genaaid?
      Ik zal binnenkort eens de sterren op de donkere achtergrond uitleggen zodat er hexagonen ontstaan. Die donkere stof wordt het mooist gevonden als achtergrond en met hexagonen heb ik andere mallen nodig en minder sterren.

  3. Ha, Hilda, met het terugkijken naar je rode achtergrond zie ik je reactie van 5/12 . Mijn project is nog steeds in de denk fase !! ik ben niet zo snel, zoals je weet , én ik griezel om het mes in de stof te zetten. Maar…. de tijd gaat drukken. Misschien dat ik het spul meeneem naar Morgenrood UFO
    week : kan ik commentaar van de “ervaringsdeskundigen” ontvangen. Corrie.

Geef een reactie

