Herfst

Wat een gelukje dat het een mooie herfst is tot nu toe. Ik sta geregeld buiten met Juno vanwege de zindelijkheidstraining en het is nog maar een paar keer voorgekomen dat ik een paraplu nodig had. De wingerd is prachtig verkleurd OLYMPUS DIGITAL CAMERA

en heeft nu ondertussen vrijwel alle blad en besjes verloren. Nu zie je dat hier en daar een vogel een nest heeft gemaakt, leuk om te ontdekken. Al dat blad…. dat is vegen geblazen, althans dat probeer ik, maar Juno vindt de veger heel spannend en al die waaiende blaadjes zijn helemaal leuk. He, dat drukke hondje ook. Hoewel… er komt al meer structuur in haar dag, ze leert veel en maakt vriendjes met honden die ik nog ken van de wandelingen met Judy, onze oude hond. Wat een verschil toch tussen Judy en Juno, twee honden van hetzelfde ras, niet alleen omdat de een oud was en de ander jong, maar ook in manier van doen, temperament en aard.

Foto0007 Judy, mei 2013OLYMPUS DIGITAL CAMERA Juno, oktober 2014

Het is weer een hele belevenis om een jonge hond te hebben en groot te brengen. Grappig is wel dat ik honden tegen kom die jong waren vergeleken met onze hond toen en  nu oud zijn ten opzichte van onze hond, een heel relativerende ervaring.

De blog van het quiltersgilde lees ik regelmatig en ik zag dat de driehoeken voor de tipi nog niet zo snel binnen komen.  Ach, ik kan natuurlijk zelf een bijdrage bieden. Zoveel werk is het niet en het is heel aardig om uit tal van kleine delen tot een groter iets te komen en dat grotere geheel wordt gemaakt, dat hoef ik zelf niet te doen. Mooi! Dus maar een blik in het Quiltnieuws voor meer informatie. Aan de ene kant van de patronenpagina staat het patroon voor de tipi, een beetje vreemde maat driehoek, en ondertussen valt m’n oog op de linkerpagina met een patroon van een blok voor de mystery van dit jaar, een eekhoorn tussen vier blaadjes. Wat leuk! Aan de mysterie ben ik dit jaar niet begonnen. Ooit deed ik er een keer aan mee en die ontstane top voor de quilt vond ik helemaal niet mooi geworden, omdat ik uit onervarenheid een verkeerde achtergrondkleur had gebruikt. Dat is iets wat me terughoudend heeft gemaakt.

Het eekhoorntje vormt een uitdaging. Zo een komt regelmatig in onze tuin en heeft tal van voedselopslagplekjes hier met hazelnoten uit de boom van de achterburen. Juno heeft al een paar plekken ontdekt en is op haar hoede als de tuin naar eekhoorn ruikt.

Ik besluit om een paar blaadjes en het eekhoorntje te proberen te maken, zodat dit in het driehoek patroon van de tipi past en het een herfstdriehoek wordt. De afgelopen vrije uurtjes ben ik met paperpiecen in de weer geweest en zijn twee blaadjes en een eekhoorntje ontstaan in kleine blokjes van ± 6*6 cm. Een heel gepruts nog.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De steeltjes van de blaadjes heb ik maar geappliqueerd. Vervolgens de driehoek afgewerkt. Het bleef in de punt nog een beetje “kaal” en ik heb daar een kleine spin van vilt genaaid. Nu kon ik de driehoek doorquilten met een spinnenweb. De punt van de driehoek is wat lastig, want ik heb de vulling tot in de punt laten lopen en daardoor ontstond een “knoedeltje”, maar na wat gefrot hoop ik dat het er allemaal mee door kan en ik stuur de driehoek maar op naar Rose-Anne de Haan.

Er zijn weer een paar sterren bij gekomen. Ik heb besloten dat als ik een ruime hoeveelheid sterren heb voor een tafelloper ga ik kijken welke achtergrondstof het beste past.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ik kan zeker nog wel even vooruit, want de tafel is 2 meter lang en de loper wilde ik ± 50 cm breed maken.

Met de randjes was ik even bij, maar nu weer iets achter. Een fout gemaakt en gelukkig ben ik niet de enige die niet kan tellen. Ik las de blog van tante Sas en heb ook besloten de fout te laten voor wat het is. Ach “there’s a crack in everything and that’s were the light comes in!’.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

De vertraging komt nu onder andere omdat ik wat zit te dubben over het te kort aan kaaslinnen voor de resterende randjes. Het linnen heeft een donkere naturel kleur en dat is anders wat zoal in de handwerkzaken hier te vinden is. Als Smitje het niet kan bij bestellen houdt mijn randje per week binnenkort op. We zullen zien waar het schip strandt…

 

 

 

One thought on “Herfst

  1. Ha Hilda, je maakt me nieuwsgierig naar die Tipi (?) waarover je in een blog van quiltersgilde leest; ik ga er naar op zoek. Je puntige driehoek is mooi .Als je doek voor de randjes te kort is,ga je toch op een nieuwe doek verder; volgens Soed atelier gaan ze volgend jaar gewoon verder met elke week een randje, dus kun je misschien nog zo’n maat vol maken, en dan er een twee luik van maken ? Zou een eekhoorn voor Juno haar jacht instinkt oproepen ? Maar wat is ze alweer gegroeid ! Leuk dat zo te volgen. Succes met je sterren, als je het met kerst op tafel wilt hebben …
    Groetjes Corrie.

Geef een reactie

