Weekendbelevenissen

Het kleine quiltje wat ik maak van een plaatje uit een boek over Sonia Delaunay en haar werk heb ik niet zo goed op de foto weer kunnen geven. Ik had slechts een foto van de geknipte onderdelen die ik op het getekende patroon heb gelegd en tot zover was het niet zo handig gegaan. Ik had eerst de foto uit het boek nagetekend op een A3 tekenpapier en deze overgenomen op freezerpapier, zodat ik al de verschillende stofdelen gemakkelijk zou kunnen uitknippen met behulp van het freezerpapier. En dan kom ik erachter, nadat ik het freezerpatroon heb geknipt, dat ik het eigenlijk verkeerd heb gedaan. Ik had het patroon in spiegelbeeld op freezerpapier moeten tekenen en knippen zodat het freezerpapier op de achterkant van de stof gestreken zou kunnen worden. Helemaal overnieuw beginnen vond ik zonde van de tijd en het papier en ik besloot het dan maar op de voorkant te strijken en zo verder te werken. Dat ging ook wel, al was het iets lastiger.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Op deze foto zie je dat de top wel in elkaar is gekomen. Niet op een manier zoals bij “glas in lood”. Nu ben ik bezig het geheel door te pitten met borduurzijde in rijgsteken zoals ik onlangs zag in de laatste quiltmania. Hoewel… de Japanse quiltster gebruikt alleen witte katoen en rijgt in banen. Ik wil de kleurblokken in de eigen kleur houden en heb borduurzijde erbij gezocht in de stofkleuren. De steken laat ik meegaan in de buiging van het patroondeel.

Dit weekend is er van naaien en doorpitten echter niets gekomen, want we zijn op stap geweest naar vrienden en met hen hebben we uitstapjes gemaakt.

Zaterdagmiddag fietsten we naar Roden en bezochten daar Mensinghe, een havezate waar een tentoonstelling was van glaswerk. OLYMPUS DIGITAL CAMERA

In de zon vlak voor het Huis zagen we al glaskunst schitteren en verder in alle kamers en zelfs de keuken en bijkeuken waren vitrines met glaswerk, maar er mochten geen foto’s worden genomen. Gelukkig wel van de lamp, die ik erg mooi vond, in de ontvangstruimte.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Volgens de dames van het Huis is zo’n lamp wel te maken en het leek me wel wat om allerlei glaswerk glinsterend in het licht boven onze tafel te hangen, maar Peter vindt het vooral mooi om te zien in de ontvangstruimte en alleen daar! Juist. We hebben gelukkig mooie lampen boven de tafel en die blijven daar dus maar mooi hangen.

Op zondag zijn we naar Warffum gereden voor een bezoek aan het quiltfestival. Een evenement waar je je ogen uitkijkt, want er valt zoveel te beleven. In de grote hal zijn tal van winkelstandjes, in het museum van het Hogeland was een mooie tentoonstelling van quilts uit de tweede wereldoorlog en Amish- en mennonietenquilts.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Indrukwekkend om het verhaal te lezen, de quilts te zien en ook de film die er over gemaakt was waarin we konden zien en horen dat de quilts weer even terug gingen naar de plek waar ze zijn gemaakt en de vrouwen die ze maakten zo blij en verrast waren ze toch nog eens weer te zien en het verhaal verder hoorden. De dekens waren een gebaar van menselijkheid en meeleven. Ze gaven warmte en verbondenheid en geven dat nog steeds.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En terwijl Antoinette nog kijkt en leest ontdek ik dat twee bekenden mij hebben gezien. Corrie en Nelly zijn ook een dag naar noord Groningen gekomen! Wat leuk om ze even te zien en een praatje te maken. Later bij de lunch zie ik weer twee bekende medequiltsters,  OLYMPUS DIGITAL CAMERA

die ook van plan zijn een hapje te gaan eten. Irene en Anita zijn al vanaf donderdag op het festival en hebben de hele tentoonstelling gezien! Ze hebben enorm veel indrukken opgedaan en ik hoor ze zeggen dat ze niet meer kunnen vertellen “wat nu waar te zien is”. O, o, alles zien…. dat gaat ons zeker niet lukken.

We nemen nog een kijkje in De Schakel, een zaaltje waar quilts hangen van een quiltbee uit Warffum en een van de projecten was een soort kalenderquilt met blokken voor elke maand.

OLYMPUS DIGITAL CAMERASommigen maakten kleine losse quilts, maar de foto is van een quilt waarin alle maanden van het jaar geplaatst zijn. Gerard merkte zo rondkijkend op dat je wel veel muren moet hebben om alles op te hangen… Grapje. Deze quilt wordt voor de moeder van de quiltster voor op bed, zo vertelde iemand van de quiltgroep. Na Warffum kwam Usquert en daar draaide de molen in volle glorie.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Het is mooi om te zien. Gerard is vrijwillig molenaar en ontmoette zijn collega. De mannen, mijn Peter incluis, verdwenen naar boven in de molen. Wij konden nu de tentoongestelde kleding gemaakt van allerlei oude handwerkdelen op ons dooie gemakje bekijken.OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Echt draagbaar leek het ons niet. Het hemdje of topje was wel mooi, maar om geregeld te dragen en te wassen? Er was een tentoonstelling in de kerk van Christa Ebert, die we bekeken terwijl het orgel werd bespeeld

tOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Op een van de doeken ontdek ik Peter’s naam, de andere blauwe quilt is een quilt over de zee en zeevaart met in de ‘golven’ namen van schepen geborduurd. Een mooie blauwe oceaan is het geworden. Het pad in de kerk bestaat onder meer uit grafstenen, maar van wie? De stichting Oude Groninger kerken houdt de kerken goed bij. Het gebouw ziet er mooi uit. Rechts is nog net een klein stukje van Christa zelf te zien.

We besloten nog naar het Schathoes te gaan in Uithuizen en daar thee te drinken. Het festival begon tegen sluiting te lopen. We wisten van te voren dat we lang niet alles zouden kunnen zien, maar besloten te genieten van wat we daadwerkelijk zouden zien en ons nergens te haasten. Bij de thee genoten we van de lemon cheesecake, het mooie weer en alles wat we beleefd en gezien hadden. We mochten nog net naar binnen in de Menkemaborg tot sluitingstijd om vijf uur.  Nu maar weer opstappen. Nog een lekker hapje eten bij Gerard en Antoinette en weer op huis aan, nagenieten van een mooi en gezellig weekend en alle opgedane indrukken.

En de randjes? Nog steeds vier weken achterstand, maar gelukkig zijn de randjes van deze week klein. Op de site staat dat het misschien maar een voetbalwedstrijd meegaat….

 

 

One thought on “Weekendbelevenissen

  1. Hoi Hilda , Het is een mooi festival geweest, en verstandig van Anita en Irene om er alle dagen voor te gebruiken, want dan weet je wel niet meer waar een en ander was ( de catalogus is wel een houvast),je hebt dan toch de gelegenheid alles te zien. Wij hebben o.a. de Menkemaborg niet gezien, Gelukkig hebben we wel enorm kunnen genieten van de Sasiko quilts : Prachtig ! Ook de werken van de Russische Izabela Baykova zijn van grote klasse !
    Je quiltje álà Delaunay krijgt zo met het doorpitten alweer heel wat meer expressie; maar wel weer veel werk! Breng je hem (Affo) mee als je naar Morgenrood of de Bosbeek gaat ?
    Groetjes, Corrie.

Geef een reactie

