Regiodag Brabant Oost

Terug van de Elzas lag het Quiltnieuws bij de post. Leuk! Snel doorgebladerd en mijn oog valt op de bladzijde over de regiodagen. Hmmm, daar heb ik wel zin in. Ik kan me nog net inschrijven die dag en dat heb ik gelijk gedaan, dus gisteren was het zover. Op naar De Tillander in Oisterwijk met naald, draad, schaar en goeie zin.  Er was een kleinere opkomst dan wat ik me herinner van eerdere keren. Maar evengoed nog twee rijen tafels met quiltsters daar aangezeten, gezellig pratend en elkaars werk bewonderend.                Achter in de zaal een standje van Maaike Bakker en Francoise Maarse.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Om iets na tienen, na kennismaking en begroetingen links en rechts en een kop koffie, begonnen we. De gebruikelijke mededelingen kwamen eerst en werden gevolgd door het uitdelen van pakketjes voor de workshop van Francoise Maarse.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Het was een speldenkussentje in de vorm van een bloem om bovenop een klosje garen te zetten. Een grappig en fleurig ding om zelf in elkaar te maken en daar werd na uitleg van Francoise over het hoe en wat hard aan gewerkt. Eerst de blaadje maken, deze aan het bolletje zetten en met vilt aan de onderkant een steeltje vastzetten, zodat het bloemetje als geheel met steeltje in een klosje garen gezet kan worden. De spelden kun je dan in het bolletje van de bloem steken. Het begon er fleurig uit te zien op alle tafels. De meeste bloemetjes waren klaar met lunchtijd.

 OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ik besloot het steeltje niet aan het bloemetje te zetten. Ik vind dit soort dingetjes maken erg leuk om te doen, maar zoiets op m’n klosje zetten doe ik eigenlijk niet. Veel te lastig voor als ik garen wil pakken. Het is wel een leuke corsage of versiering en ik heb de achterkant zo afgewerkt dat ik er makkelijk een speld aan kan zetten. Ach, als ik van gedachten verander of het bijvoorbeeld eens als cadeautje weg wil geven is het steeltje er alsnog makkelijk aan te maken.

’s Middag volgde er een uitleg van Francoise over het boek dat ze samen met Maaike Bakker heeft geschreven en dat is uitgebracht door een Amerikaanse uitgever, in het Engels (en Engelse maatvoering, met inches dus). Een interessant verhaal en een heel avontuur zo te horen. Het verhaal werd ondersteund door het laten zien van de quilts uit het boek (en enkele andere), die in samenwerking tot stand kwamen in minder dan een jaar tijd. Tsjonge jonge…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dit was de eerste quilt die we zagen. Deze is niet in het boek gekomen, omdat het niet aan de eisen voldeed (juiste maten enz), maar het is wel een mooie frisse quilt. De blokken waaruit de quilt is opgebouwd vormen ook onderdelen in andere quilts. Ook kan een blok door andere stofkeuze een totaal andere indruk geven.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

We zagen dit door onder andere twee getoonde quilts met paddestoelen. De ene is licht van kleur en nog wat nazomers en de andere is donkerder en herfstig. De meeste quilts, die in het boek voorkomen werden getoond en uitgelegd en daarbij kwam af en toe ook een variant aan bod. Tenslotte was er de grote quilt, waarin alle beschreven blokken uit het boek een plaats vonden, als indrukwekkend sluitstuk. Vele handen hadden hieraan meegewerkt om het tot stand te brengen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Wow, ik vraag me nu wel af of er iemand is die dit in haar uppie gaat maken. Voor mij is dit zeker te ver. Gelukkig zijn er heel leuke patronen voor een kleiner werkje en Francoise deelde een patroon uit van een gieter met paarse viooltjes er in. Een gekleurde afbeelding is te zien op http://www.thepaperpiecedgarden.blogspot.com

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Ja, dat is een leuk wandkleedje, maar misschien ook leuk voor een kleedje op de tuintafel of zo. Het lijkt me wel wat om zoiets te maken, paper piercing en applicatie, en ik heb alvast een paar stofjes gekocht. ( oef, eigenlijk eerst m’n vouwpatchwork afmaken).

Theetijd en de show and tell. De quiltsters naast wie ik zat waren goed bezig geweest met tassen maken. Een heel groepje liep naar voren.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Pieternel liet behalve een paar tassen een rugzakje zien en vertelde dat het helemaal niet moeilijk was. “Zes blokken stof aan elkaar naaien enne… dan werd het GEWOON een tas”.

Jaja, Francoise merkte op dat we allemaal geregeld ‘gewoon’ zeiden en daarbij dachten dat het allemaal vanzelfsprekend kan/gaat/begrepen wordt enz. maar dat is toch niet echt altijd het geval. Er waren vele zelfgemaakte tassen en die werden in de lucht gehouden zodat iedereen wel wat zag. Het was een drukke en gezellige dag en we kregen tot slot door een soort ‘loterij’ een pakje mee naar huis verkregen uit een erfenis van een overleden quiltster.

Het werd rennen naar de trein. Ik haalde hem nog net, omdat de conductrice zo vriendelijk was even in de deur te blijven wachten tot ik m’n kaart ingecheckt had. Gelukje! En mooi op tijd thuis met allerlei nieuwe dingen en plannetjes.

One thought on “Regiodag Brabant Oost

Geef een reactie

