Bezig, bezig…

Vorige week zag ik bij “een randje per week” de nieuwe randjes en daarbij de intro van de tweede kleur. Leuk. Hoewel… ik pak m’n witte borduurgaren en ga aan de gang, maar ik vraag me ondertussen af of ik er goed aan doe. De witte steekjes zie je niet zo goed.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Wat nu? M’n dozen met borduurgaren er bij gepakt en een aantal kleuren geprobeerd, maar ik wil helemaal geen kleur toevoegen. Ik wil wit en daar ben ik dus maar verder mee gegaan. Dan kost het maar meer inspanning om het goed te zien. En nu het randje af is valt op dat het erg uitmaakt hoe het licht valt. Bij kunstlicht zie je het wit minder goed dan bij daglicht.

Een week later is het er dan toch echt even van gekomen. De randjes stellen me voor ’t blok, want daar verschijnt deze week een randje met andere steekjes. He, zo’n randje zou ik normaal gesproken overslaan. Teveel geprut op de vierkante millimeter. Maar ik had juist begin van het jaar met mezelf afgesproken dat ik de randjes gewoon allemaal zou borduren zoals het aangeleverd zou worden. Het leek me leuk te ervaren dat er een grote groep daaraan mee doet en we zo een soort van schoolklas vormen uit de tijd van onze moeders en grootmoeders. Ook het ervaren van dat “rust, reinheid en regelmaat” gevoel waarmee zij zijn groot gebracht en waarmee ik dit werkje kennelijk heb geassocieerd leek mee wel wat. Dat regelmatig werken aan iets wat duidelijk, eenvoudig en afgebakend is is prettig. Het doen en ervaren maakt bovendien dat je anders naar de geborduurde werkjes uit een tijd van voor jou kijkt. Die randjes die ik op school heb moeten borduren vind ik helemaal niet mooi.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hier zijn mijn twee oefenstukjes te zien, gemaakt tijdens de handwerklessen toen ik een jaar of elf was. Het merklapje van mijn moeder met de randjes, het alfabet en de cijfers van rood borduurgaren op een soort van wit gaas kan ik nergens meer vinden, maar bij de werkstukjes op de site van de randje-per-week ontwerpsters komt dat type merklapjes veelvuldig voor. Nu, afspraak is afspraak, ook die met mezelf, en ik ben hard bezig de randjes te borduren met het inmiddels uitgeprinte patroon. Het is nog niet af…. misschien net op tijd voor komende zaterdag…

En het quilten? Daarover loop ik al te puzzelen vanaf dat ik thuisgekomen ben van de quiltweek. Van het vouwwerk de voorkant van een tasje maken leek me niet geschikt bij nader inzien, maar wat dan? Eerst ben ik op zoek gegaan naar een achtergrondstof.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nu, je ziet het, een paar mogelijkheden, maar nog steeds niet tevreden. Het is zo donker. In de bibliotheek ben ik op zoek gegaan naar het boek met vouwtechnieken en gelukkig was het boek dat ik op de cursus gebruikte aanwezig. Nu probeer ik er een wandkleedje van te maken met een rand van gevouwen vierkanten er omheen.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De lichte achtergrondstof had ik in de kast liggen voor een ander plan, maar afijn, er kan wel een stukje af. De blauw gewolkte stof en de groenige stof gebruik ik met de achtergrondstof voor de gevouwen vierkanten, en in het midden een roze gestreept blokje stof. Die vierkanten komen om de grote gevouwen zeshoek heen en dan volgt nog een afwerkbies. Het wordt een heel gepuzzel, want er zijn geen duidelijke maten gegeven. Dat zou ik uit moeten rekenen, maar dat lukt niet echt ben ik bang. Het vouwwerk verrast doordat het zoveel lagen heeft en de naden daardoor stofruimte vragen. We zullen zien hoe het uitpakt. Het is in ieder geval prettig iets meer idee te hebben hoe ik dit af zal ronden. Ook al barst ik straks misschien van de wandkleedjes.

Ik ben benieuwd hoe het jullie vergaat met alle werkjes en opgedane ideetjes.

5 thoughts on “Bezig, bezig…

  1. Wat ik doe met de werkjes, tot op heden, van de Cathedral Window een tasje voor de handwerkloep. Verder 1 kussen van de hexagon dat is het zo.
    Maar ik ben nog maar kort bezich.

    • Wat leuk. Je bent dus ook aan het vouwen geslagen. Je maakt me nieuwsgierig, maar ik zie het vast nog wel een keer bij een quiltweek. Hoe is het met de log cabin quilt?

  2. Hoi Hilda,
    Je jeugd randjes lapjes vind ik hartstikke leuk ! Wat goed dat je ze nog hebt ! Jammer alleen dat er geen datum op staat.(misschien achterop een etiket borduren nu je nog ongeveer weet van wanneer het was ? )
    Leuk dat je zo met het vouw werk bezig blijft, het zorgt wel voor verrassingen !Maar de kleur erbij lastig ! Op het wit komt het roze meer naar voren; en op het blauwgewolkte de blauwe accenten ,
    tenminste zo ik het op de foto zie. Ben benieuwd naar het eindresultaat !

Geef een reactie

