Kerstbomen in januari

Zo, de eerste dag na de vakantie, afgelopen maandag dus, de kerstboom maar aftuigen en naar buiten zetten. De kerstspulletjes gaan weer in de dozen. Een engeltje is stuk gegaan, maar een klein boekje van Rudolf, the rednosed reindeer, en het gemaakte sokje zijn erbij gekomen.

Niet alle kerstbomen zijn nu het huis uit, want het stapeltje boompjes wat tot een quiltje gemaakt zou worden ligt nog op mijn werktafel te wachten naast wat overgebleven kerststof. He, dat is me wat. Ik kan dat niet zomaar snel in de kast stoppen. Straks…, eh… in het najaar, weet ik vast niet meer hoe en wat met de boompjes te doen. Het is denk ik een goed idee om de top af te maken en het zelfs misschien te sandwichen voordat het in de kast terecht komt. Bovendien was het wel leuk om die boompjes te maken, dus ik pak alle boompjes bij elkaar om verder te gaan.

Het lastige is nu dat ik eigenlijk een beetje globaal werk met een patroon, want ik ben al een paar keer van plan veranderd. Eerst zou ik een rand van kerstboompjes langs een middenstuk maken en op het middenstuk zou de echte kerstboom dan kunnen staan.

Image

Maar bij nader inzien vond ik het oorspronkelijke patroon van vier bomen op een rij en vijf rijen boven elkaar toch leuker en besloot ik het zo te maken. Het patroon staat op een a4tje en kreeg ik een keer; het is Amerikaans en in inches. Het leek me geen probleem, ik dacht  het wel in centimeters uit te kunnen voeren. Zo moeilijk was het patroon niet, kortom ‘moet lukken’.

Jaja, dat bleek dus vragen om moeilijkheden en het eerste probleempje waar ik tegen op liep was een tekort aan stof. Die van de hartjes, die een kadertje om de boompjes zouden gaan vormen. Vlak voor kerst maar naar de quiltwinkel, maar de stof was er niet meer. Wel een passende andere en die heb ik meegenomen. Maar ik had al een paar kadertjes genaaid en die heb ik smaller gemaakt, zodat de nieuwe stof de tussenstroken konden worden. Snel de blokken in elkaar genaaid en een randje erom heen…… oeps…. he verdikkie, de toppen van de kerstboompjes zijn in de naadjes weggevallen. Pieker, pieker, wat nu? “Nou niks”, volgens een van de kinderen. “Dat is toch altijd zo met kerstbomen”, hoor ik. Huh? “Ja, als je de kerstboom in huis haalt pak jij altijd de snoeischaar om de top eraf te knippen, zodat de piek er op past.” Mmmm, daar zit wat in. Het foutje zou ik weg kunnen moffelen met een piek cq ster. Daar ga ik over nadenken. De naadjes uitleggen gaat niet, die zijn te smal. Eerst de feestdagen maar gevierd.

Na de kerstvakantie pak ik het onaffe quiltboeltje op en kijk nog eens goed. Dat is ook wat, er is welgeteld een boompje, in de rechterbovenhoek, met een top. Ooit hadden we een keer een boom met kluit gekocht die niet getopt mocht worden.  We zouden die in de tuin zetten en recycleren. Staat dat boompje daar nu symbool voor? Hahaha, ik kan er wel om lachen. Dit bijna quiltje begint ‘iets’ te krijgen.

Image

Met de tussenbanen ben ik aan de gang gegaan. De bovenste rand moet er nog aan genaaid. O,o, weer te weinig stof. Ik heb geen langere stukken kerststof meer om er straks een mooie rand omheen te maken. Voordat dat helemaal weg is uit de winkel besloot ik afgelopen dinsdag naar de quiltwinkel in Best te rijden. Het was prachtig weer voor een fietstochtje, haast te warm zelfs voor m’n winterjas. Vogels beginnen al te fluiten en op de kwekerijen in de buurt van de quiltwinkel zijn ze buiten aan ’t werk. Het lijkt wel voorjaar. In de winkel is een groep gezellig aan ’t werk en bepraat tal van nieuwe plannetjes en voornemens.

De kerststof is er nog en ik neem ook wat andere mooie stof mee. Bij mij begint het ook al wat te borrelen met plannetjes en goede voornemens heb ik ondertussen tijdens het fietsen ook opgedaan. Je kunt het al raden? Juist ja. Behalve dat ik de top van het kerstquiltje afmaak voor ik het even wegleg ga ik wat gedisciplineerder, geduldiger en preciezer werken, met een patroon en genoeg stof voor handen als ik begin.

2 thoughts on “Kerstbomen in januari

  1. Hoi Hilda, zijn het dezelfde kerstboompjes in die rode bindings? wat een leuk ander quiltje lijkt het te worden. De eerste poging zou een sprekender centrum moeten krijgen ,denk ik. Corrie.

    • Ja, inderdaad, het zijn dezelfde kerstboompjes. Voor het eerste plan had ik maar 16 boompjes nodig, dus toen ik besloot het anders te doen had ik plots 4 extra boompjes te maken. Alle boompjes zijn van verschillende groene stof en sommige stofjes waren 15 x 15 cm., eigenlijk net te klein om een mooie royale boom van te maken. Toch geprobeerd.
      Het was grappig te ontdekken dat het enorm uitmaakt welke boompjes waar staan ten opzichte van elkaar. En in de winkel van Corrie, de Quiltsteek, zijn veel stoffen met “countryuitstraling”, dat oogt ook goed bij de boompjes.
      Het eerste plan heb ik laten varen. Het beviel me op een of andere manier niet, maar het midden was bewust wat ‘leeg’ gehouden om de kerstboom er op te kunnen zetten. Nu is met het veranderen van plan ook het doel van het quiltje in wording veranderd. Ik ga er niets meer op zetten, ik ga het tzt ophangen.

Geef een reactie

