Nieuw jaar, een nieuw stapje

Wow, een eigen website. Dat is nieuw en even wennen. Zo handig ben ik niet met computers, maar wat niet is kan misschien komen. Geregeld bekijk ik allemaal mooie sites over quilten en handwerken en goed voorbeeld doet goed volgen, denk ik. Het is werkelijk plezierig om te volgen waar iedereen mee bezig is en hoe iets wordt. Heel inspirerend ook.

Hoewel ik niet zo veel maak als sommigen en mooie, grote quilts niet zo snel uit mijn handen komen is het leuk om deel te nemen aan de quiltgemeenschap. En alles begint met een eerste stap tenslotte.

Zo ging ik in 2009 naar een quiltcursus. Totaal overrompeld werd ik door al die stof, al die kleuren, het praten over patronen en werkwijzen… en het geluid van al die zoevende machines. We waren daar met z’n vijftienen en gelukkig was er een goede quiltjuf en een paar handquiltsters, want anders was het haast niet te behappen voor een beginneling als ik. Tsjongejonge dat was me wat, en ondertussen kwam er een opmerkelijk blij gevoel bij me boven borrelen. Wat een leuk werk, iets maken van mooie stof.  En ook iets van ‘wat is het lang geleden dat ik zo vrij en onbekommerd met stofjes in de weer was’. Ik herinnerde me tal van keren dat ik barbiekleertjes in elkaar frutselde en tasjes en kussentjes… lang geleden….  We begonnen bij de cursus met een log cabin patroon en ik maakte een kippetje. Thuisgekomen met stofjes en quiltmateriaal ging ik aan de slag.  Nog een kippetje, iets kleiner.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Van het een komt het ander, weer tasjes en kussenhoesjes, maar ook placemats en een dekentje.  Soms lukt het goed en soms iets minder, maar dat blije gevoel blijft!

Na de eerste quiltcursus zijn er meer cursussen gevolgd. De afgelopen keer was het voor onze quiltjuf Annie de tiende keer dat ze de cursus gaf en voor ons de aanleiding om wat bijzonders te doen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

We hebben als groep cursusdeelneemsters  gezamenlijk een quilt gemaakt in de zomer en dat was een bijzonder en zeer boeiend leerproces. Op de foto is ie nog niet helemaal af, maar dat is goed gekomen. In oktober konden we de quilt aanbieden.

Er is wel een nieuwe naaimachine aangeschaft nadat er rook uit de oude kwam. Ook zo’n prettig zoevend apparaat waarmee ik mooi en recht kan naaien.

Voor kerst was ik bezig met een kleedje van kerstbomen voor de kerstboom. Niet af gekregen, jammer, dat wordt iets voor de volgende kerst. Wel heb ik zo’n grappig sokje gemaakt voor in de boom.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Op dit moment maak ik een miniquilt. Om een patroon uit te proberen. Turning pin wheels.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Maar ik naai erg graag met de hand, heb ik ontdekt, dus na de top in elkaar zetten en sandwichen is nu het doorpitten aan de beurt. En doordat het een kleine quilt is is het fijn om dat met de hand te naaien. Alle tijd om wat te mijmeren, na te denken of muziek te luisteren terwijl mijn handen bezig zijn. Perfect wordt het allemaal niet, maar imperfectie heeft zo z’n eigen charme. En misschien leer ik hoe ik de puntjes beter kan krijgen, want ik zou het komend jaar eens willen proberen een grotere quilt te maken met een kaleidoscooppatroon.

5 thoughts on “Nieuw jaar, een nieuw stapje

    • Hallo Hilda,
      Hartelijk gefeliciteerd met je nieuwe hobby ! Ik vind het super knap van je dat je dit aandurft ! Veel succes! Ik wacht met spanning op je vervolg……
      Corrie G

Geef een reactie

